Druskininkų legendos
Legenda apie sūriuosius šaltinius
Pasakojama, kad kažkada, prieš daugelį metų, Liškiavos kunigaikštis, bemedžiodamas su savo dvariškiais, persikėlė per Nemuną ir atsidūrė tose vietose, kur dabar yra Druskininkų miestas. Medžioklė sekėsi kuo puikiausiai. Visi buvo patenkinti gausiu laimikiu. Pagal nusistovėjusį paprotį, sėkmingai užbaigus medžioklę, kunigaikštis privalėjo, kaip padėką dievams, nušauti sakalą.Visi medžioklės dalyviai susirinko ant Nemuno kranto. Buvo paleistas sakalas. Kunigaikštis šovė, ir sakalas, strėlės pervertas, krito į Nemuną. Kunigaikštis puolė į vandenį ir pasinėrė. Dvariškių tarpe kilo sąmyšis. Visi galvojo, kad kunigaikštis nuskendo. Kai kurie metėsi jo ieškoti, bet niekur neberado.
Buvusi ant kranto kunigaikštienė labai gailiai pravirko. Liedama sūrias ašaras, ji bėgiojo Nemuno pakrante ir šaukė savo vyrą. Po kiek laiko iš vandens su sakalu rankose išniro kunigaikštis. Jis buvo visai sveikas. Tose vietose, kur nukrito kunigaikštienės ašaros, iš žemės ištryško sūrūs šaltiniai.
Meilės salos legenda
Mūsų laikus pasiekė toks pasakojimas. Senovės laikais birželio 24 dieną merginos leisdavusios upėn vainikus ir burdavusios. Viena graži jauna mergina nupynusi vainiką ir taip paleidusi pasroviui.
Praėję nemažai laiko, visi užsimiršę apie vainikus. Kartą ta mergina, su savo mylimuoju berneliu, besiirstydama valtele, pamatė ant seklumos prie salos savo vainiką. Ją nustebino ir pradžiugino tai, kad vainikas buvo įaugęs į smėlį ir pražydęs gyvomis gėlėmis. Tai bylojo apie mylimojo bernelio jausmo pastovumą jai. Nudžiugusi ji puolė jam į glėbį ir stipriai prisiglaudė. Valtis, netekusi pusiausvyros, apvirto, o bernelis su mergele dingo Nemuno gelmėse. Nuo to laiko žmonės ir praminę šią vietą Meilės sala.
Legenda apie Švendubrės akmenį
… Raigardo miestą valdęs nedoras kunigaikštis, kuris su savo dvariškiais taip lėbavęs, kad net patys pragaro velniai pasipiktinę ir pasiuntę vieną iš jų su milžinišku akmeniu, kad šis užmuštų kunigaikštį bei jo sėbrus ir sugriautų miestą. Tačiau kipšui buvo sunku skristi su akmeniu naguose ir, užgiedojus pirmiesiems gaidžiams, jis išmetė akmenį, neprinešęs jo iki Raigardo… Todėl kai kas jį dar vadina “velnio akmeniu”.
Žmonės taip pat sukūrė pasakojimą apie tai, kad po tuo akmeniu esąs urvas į nuskendusį Raigardo miestą.
Pasakojimas apie Raigardo miestą
Netoli Švendubrės akmens vietos, kitoje Nemuno pusėje, yra Lipliūnų kaimas. Jame kadaise gyvenęs labai stiprus, tačiau neturtingas žmogus. Susitikęs kartą jis tokį pat vargšą, ir jie nutarę ieškoti aukso. Iš žmonių buvo girdėję, kad Švendubrės akmeniu jo daug esą paslėpta.
Vieną tamsią naktį, kai niekas jų nematė, nuėję kasti to aukso. Ilgai kasę ir prisikasę iki kažkokio urvo, o juo išėję į platų lauką, kuriame stovėjęs didelis miestas. Jie suprato, jog tai Raigardas. Pasidrąsinę vienas kitą ir patraukę į tą miestą.
Gyventojai juos svetingai sutikę: girdę, valgydinę, o po trijų dienų, gausiai apdovanoję auksu ir įsakę niekam apie miestą neprasitarti, paleidę namo. Tačiau grįžusieji neiškentę ir viską papasakoję savo žmonoms. Vos tik jie baigę pasakojimą, tuoj kažkas atėmęs jiems ir jų žmonoms kalbą. Visi keturi likę nebyliais ir niekam negalėję daugiau apie tai papasakoti….
Legenda apie Raigardo slėnį
… Kažkada, labai seniai, ant aukšto ir gražaus kalno Raigardo slėnyje miestas stovėjęs. Jis niekuo labai nesiskyręs nuo kitų, bet kai jo gyventojai iš karų ir plėšikavimų praturtėję, tai ėmę be saiko ūžti, lėbauti, kortomis lošti, palaidai gyventi… Ilgai piktinę jie visus tokiu elgesiu, kol pagaliau vieną audringą ir baisią naktį Perkūnas sudaužęs aukštuosius miesto rūmus, sudeginės namus, o visi gyventojai su miesto griuvėsiais po žemėmis prasmegę. Labai norėtų jie vėl išeiti į žemės paviršių, bet virš jų klampi pelkė, tankūs krūmai. Todėl jie išlikusiais maldyklų varpais kas vakaras po žemėmis skambina, šaukiasi pasigailėjimo. Dar ir dabar atsiranda kaime vienas kitas žmogelis, kuris tvirtina, jog girdėjęs iš po žemių varpus… Druskininkų sūrus vanduo – tai požemio gyventojų ašaros…
Pagal leidinį
B.Kondratenka, J.Jančiauskas, Po Druskininkus ir apylinkes, Vilnius: Mintis, 1968.
Legendas, girdėtas iš savo senelio Tamošiuko Zakaracko, dzūkiškai papasakojo ir užrašė druskininkietė Stasė Radzevičienė
Legenda apie Liškiavą
Ant Nemuno kranto buvo didelis kalnas. Prie kalno gyveno senukas Kėva, Švepluku vadinamas. Jis neištardavo „s“, o vietoj jos sakydavo „š“. Senukas gerai nuspėdavo „pagadą“.
Pažiūri į dangų tris kartus ir atspėja, lis, ar ne, sakydamas: „liš liš liš…“ Kartą į pavakarę pas senuką Kėvą užklydo gražus ponaicis. Užsikalbėjo, o čia iš po kalno – kyšt didelis juodas debesys. Šveplukas ir sako „liš liš liš, greitai liš. Nakvok pas mane.“ Ir iš tiesų, ilgai lijo. Visą naktį abu kalbėjo, patiko ponaicui senukas.
Išaušo gražus rytas. Ponaicis užlipo ant aukšto kalno. Susižavėjo gražiomis apylinkėmis, miškais… Apie dienos vidurį išjojo, bet už kiek laiko vėl sugrįžo ir nutarė pasilikti. Pasistatė didelius namus, parsivežė labai gražią žmonelę. Bet ponaicis buvo nelaimingas, ba va, neturėjo vaikaico. Šveplukas jam patarė sugauti „aralį“- sakalą ir jį padovanoti žmonai. Taip ateis laimė į jo namus.
Vieną dieną netoli namų ponaicis pamatė didelį aralį. Gaudė, vijosi net 7 varstus, o tas nuskamavis, nutūpė ant aukšto kalno, kuris turėjo tik vieną didelę pušį. Bet, kaip tik ponaicis artyn, tas iclius lap lap ir į Nemuno šoną nuskrido. Vėl vytis. Aralys nutūpė ant Nemuno kranto ir kad jau nogliai geria vandenį. Ponaicis griebė už uodegos, bet tas vėl lap lap pažemiu Nemuno…
Neišlaikė ponaico nervos, jis paleido strėlę ir pataikė. Nevidonas nukrito į vandenį. Ponaicis šoko prie jo, bet ten būta Nemuno baučevirio (sukūrio)… Ponaicis panėrė ir neišnėrė. O aralys vėl lap lap atgalios iš kur atskridis. Pasiekė krantą ir krito negyvas. Apskrido plačiai ta žinia, kuri pasiekė ir ponaico žmoną. Ta verkdama ėjo panemunėm vyro ieškoti. Labiausiai verkė atėjus ten, kur vyras nuskendo. Ir prie baučevirio, ir prie aralio, kuris gulėjo ant Nemuno kranto, ir kitur. Liūdna grįžo į namus, neradusi mylimojo. Visaip ramino senukas Kėva, bet nemačino – verkė, liūdėjo ilgai. O kartą išėjusi ant kalno prie savo namų, pasakė Šveplukui: „Išeinu, negaliu čia likti…“ Ilgai senukas atkalbinėjo ją, sakydamas: „greit liš liš…“ Ponia atsakė: “Kad ir liš, Kėva, bet aš išeinu…“
Kas girdėjo, visi jos gailėjo, ir pavadino jos namus Liš – Kėva.
Dabar visi vadina Liškiava. Liškiavos ponia, ilgai nesulaukusi vyro, išėjo jo ieškoti. Ji ėjo panemunėmis. Taip priėjo Jonapolio dvarą. Čia ant Nemuno kranto rado negyvą „aralį“ sakalą.
Pradėjo verkti, nes suprato: „Nėra gyvo jos vyro“. Jos gailios ašaros, kurios tik nukrito ant žemės, ten ištryško sūrus šaltiniai. Vėliau juos žmonės pavadino: Gojalio, Aralinio, Akmenėlio, Sūrulio ir kitais vardais.
Legenda apie sūrius šaltinėlius
Žmonės ilgai ieškojo Liškiavos ponaico panemunėm, ir labai nustebo – jie rado šaltinėlius, kurie lyg gyvi virė, vertės iš žemės. Ot, stebuklas! Negirdėta, neregėta!
Ir vėl nauja žinia, kuri nuskrido plačiai, net į Gudų šalį. Iš visų pusių ėjo ir važiavo žmonės pamatyt, paragaut tų sūrių šaltinių. Kas paragavo, kitiems skelbė pasakojo, o tie – dar kitiems…
„Ot, gailios ašaros, ponios iš Liškiavos“, – visi kalbėjo.
Kur tik ji verkė, ten ir atsirado „akys“, versmės su sūriais šaltiniais. Tų šaltinėlių buvo abiejuose Nemuno krantuose.
Jonapolio legenda
Žinia apie sūrius šaltinius pasiekė ir Gudo šalį. Pats pirmas iš ten atkeliavo Jonas Palis. Kol visus šaltinėlius apžiūrėjo, kol visus išragavo, ir užsibuvo. Dar Jonui Paliui krito į akį ir mergaitė – balto gymio, mėlynakė, geltonkasė. Todėl ir pasiliko čia visam laikui, greitai atšoko vestuves su ja. Patiko čionykščiams Palis už gerą širdį, meilų žodį… Visi šoko į „pamačį“ ir Jonas Palis greit pasistatė savo namus ant Nemuno kranto prie pat šaltinėlių. Kvietė savo pažįstamus, o tie važiavo ir važiavo. Todėl Jono Palio namus ir pavadino Jonapoliu.
Iš tiesų Jonapolio žemės siekė net Liškiavą, Snaigupę, Lesną, dalis jų buvo net ir už Nemuno. Liškiava ir Jonapolis turėjo bendrą žemės valdą, kurią už skolas paveldėjo Liškiavos dominikonai.
Baltašiškės legenda
Jono Palio žmona buvo jauniausia iš Šiškės giminės dukrų. Ji tik viena išsiskyrė baltu gymiu, visos kitos dukros buvo juodo gymio, rudaakės, juodaplaukės. Ši giminė gyveno toliau nuo Nemuno, netoli Aukštakalnio. Palio žmona labai ilgėjosi savo namų, juos dažnai lankė, padėjo jiems kuo galėdama. Visi artimieji ją labai mylėjo už gerą širdį, gailestingumą. Todėl balto gymio mėlynakei, geltonkasei Šiškaitei išėjus į marčias, jos namų „ulyčą“ čionykščiai žmonės pavadino „Baltašiške”.
Grovos legenda
Grova – tai klonis link Nemuno, kur ėjo „rubežius“, jungėsi dvaro žemės su samdinių šniūreliais – Panemunės, Klonelių ir kitais vardais vadinamais. Tam klony veržėsi šaltinis, iš kurio tekėjo labai skanus, „čystas“ vanduo. Žmonės šnekėjo, kad net puodai nuo jo negeltonuodavo. Daug žmonių nešė jo vandenį. Mat šulinių dar nebuvo. Gėrė ir gyrė visiems.
Prie Grovos stovėjo kryžius, kaip ir priklauso gale kaimo. Praeiviai, pagerbdami jį, sustodavo, nusilenkdavo, nusiimdavo kepures. Net pasimelsdavo išlydėdami į kapus žmogų, vestuvių proga ar per šventes. Žmonės tą vietą laikė šventa. Ten visi elgėsi pagarbiai. Gal todėl Grovos šaltinis ir buvo toks „čystas“?
Ir dabar daug kas žino tą Grovos šaltinį netoli tilto. Ir dabar žmonės pripažįsta, kad nuo jo vandens negelsta puodai. Tai – „cikra ciesa“.
Snaigupėlio legenda
Už Šniūrelių, prie Gailiūnų, tekėjo šaltinėlis, Pagailiūniu vadinamas. Žmonės sakydavo, kad jis dar „čystesnis“ ir už Grovas. Ten iškasdavo šulinėlį, kad neišdžiūtų, kad daugiau vandens būtų… Nevalia buvo prie jo kojų plauti, braidyti po šulinėlį, ba vanduo jo visiem rodės nepaprastas, jis gydė akis. Net baltas puodukas stovėjo prie šulinėlio vandeniui pasisemti.
Netoli šulinėlio tekėjo upelis, Snaigupėliu vadinamas, mat ištekėjo jis iš Snaigupės. Vėliau Pagailiūnio šaltinėlį imta vadinti dviem vardais: Pagailiūniu ir Snaigupėliu. Čystas, čystas vandenėli: gydė jis akis visų. Buvo šitaip… Iš tiesų!
Dabar jis užmirštas.
Aralinio legenda
Ties baučeviriu, kur aralis gavo galą, kur nuskendo Liškiavos ponas, irgi buvo šaltinėlis. Bet po aralio žūties jis gero vardo neturėjo… Gal kad mažas buvo, nešvarus, gal kad nuo aralio vardo liko, o gal buvo net užkeiktas ponios iš Liškiavos. Visaip apie jį kalbėjo. Baučeviris visus baugino. Taip pasakojo senučiukas, vardu Pauliukas. Jis gyveno prie Aralinio, todėl viską apie jį žino: „Šaltinis tikrai užkeiktas. Apie jį žino tik vieni dievai.” „Akies” dabar reikėtų paieškoti, nes nelankant ji užako”.
Legenda apie Druskonį
Kitoje Nemuno pusėje, ties Jonapoliu, irgi buvo daug didelių šaltinių, irgi sūrių. Jonas Polis, tai pastebėjęs, visus juos apėjo. Vėliau jis pasikvietė savo giminaitį Druskį Joną. Atvykęs jis čia ir pasiliko, nes greitai vedė turtingą merginą, kuri gyveno toliau nuo Nemuno, ant ežero kranto. Netrukus jie susilaukė dviejų dukterų, pametinukių. Abi jos buvo labai panašios, žmonės negalėjo atskirti kuri iš jų vyresnė, kuri jaunesnė. Kartą atvyko gražus svečios šalies jaunikaitis, kuris susitikinėjo tai su viena, tai su kita, nes taip pat jų neskyrė.
Tėvai rimtai tuo susirūpino. Kad jaunikaitis atskirtų dukras, netoli savo namų pastatė joms atskirus namelius. Greitai buvo išaiškinta tiesa: jo mylimoji buvo jaunėlė. Tėvai liko tuo nepatenkinti ir uždraudė jiems bendrauti. Bet užpykęs jaunikaitis visai išvyko. Verkė abi dukros, nes abi jį mylėjo. Itin ilgai verkė ir liūdėjo jaunėlė. Vėliau ji išėjo iš savo namų ir nuėjo į Nemuno pusę – ten, kur pirma jie abu susitikdavo… Šaukė jaunuolį vardu: „Vijūnėli!” Bet atgal sugrįždavo tik jos pačios balso aidas. Taip mergaitė priėjo Nemuną, atsisėdo ant kranto ir ėmė raudoti. Pakilo vėjas, aplink dainavo miškai. Mergaitė įsiklausė ir pati uždainavo. Gražus, bet kartu ir graudus balsas nuplaukė tolyn. Tėvai, laukę nesulaukę dukters, mirė iš sielvarto. Vyresnioji dukra liko vienų viena liūdėti. O Druskio Jono namus žmonės pavadino Druskoniu.
Vijūnėlio legenda
Vijūnėlis išvyko palikęs mylimąją raudančią. Jis dar ilgai vaikščiojo po tas vietas, kur susitikdavo su jaunėle Druskio dukrele. O ji vis nesirodė. „Užmiršo“, – pagalvojo Vijūnėlis ir išvažiavo. Bet vos jam išvykus jo mylimoji paliko savo namus ir nuėjusi prie Nemuno uždainavo galvodama, kad Vijūnėlis išgirs jos dainas. Bet jaunuolis neišgirdo ir neatėjo… Ir dabar dar prie Nemuno sėdi Vijūnėlio mylimoji, vis dar laukia.
Meilės salos legenda
Mergaitė, ieškodama savo mylimojo Vijūnėlio, atsisėdo ant kranto ir pradėjo dainuoti. Jos dainos sužavėjo Nemuną ir miškus, todėl jie nunešė jos dainas kitapus Nemuno. O ten piemenėlis Valenciukas ganė karves. Jam taip patiko tos darnos, kad jis metė savo dūdelę, karvutes ir panoro sužinoti, kas už Nemuno taip gražiai dainuoja. Vasaros sausra buvo išdžiovinusi Nemuno vagą, todėl jis be vargo perbrido upę. Kitame krante piemenukas pamatė geltonplaukę, mėlynakę dainininkę. Bet ši, išvydusi piemenuką, nustojo dainuoti. Abu ilgai tylėjo, kol pagaliau išdrįso pasipasakoti vienas kitam. Piemenukui pagailo gražiosios daininkės ir pakvietė ją keliauti kartu. Jie susirado valtelę, įlipo ir ėmė plaukti. Valtelei užkliuvus už akmenų, kurie kyšojo Nemuno viduryje, mergaitė išsigando ir šoko iš vietos. Valtelė pasviro ir apvirto. Srovė juos nunešė po valtele, taip ir liko jie ten amžiams. Žmonės sako, kad pati gamta supylė jiems kapą vidury Nemuno, panašų į valtelę. Žmonės tą žemės juostą Nemuno vidury ėmė vadinti Meilės sala.
Legenda apie Lato dzidziką ir jo sūnus
Didelis gaspadorius, gyvenęs tarp miškų, turėjo du sūnus, kurie nenorėjo dirbti žemės. Todėl Lato abu sūnus išleido žentuosna. Vyresnysis, kaip ir priguli, išėjo iš namų pirmiau – Grūtan „žancystose“. Marti buvo darbininkė, patiko tėvui. Tėvas nupirko jiem žemės, pastatė malūną ir sūnus tapo „melnyku“. Žmonės džiaugėsi ta melnyčia, tad vėliau vietovei prilipo Melnyčėlės pavadinimas. O upelį, kuris tekėjo pro melnyčią, Grūta pavadino, mat visų labai mylima marti buvo iš Grūto.
Kitas sūnus išėjo žentuosna pas vienturtę, kuri gyveno ant upelio kranto prie pat bažnyčios, visada pilnos žmonių. Čia jis ėmė daryti ratus, jam labai patiko šis amatas. Todėl šeima greit prasigyveno, pasistatė didelius namus prie pat bažnyčios. Ant vartų, kad greitai jį visi rastų, užkabino didelį ratą. Ant to rato užrašė: „RATNYČIA“. O tuos namus ant upės kranto, žmonos pasoginius, pavadino jos vardu – „Ratnyčėlė“.
Panaudota literatūra:
RADZEVIČIENĖ Stasė. Sakmė Tėviškės šaltinių, Druskininkai, 2005.
RADZEVIČIENĖ STASĖ. Legendos. In Dainava, 2004/Nr.1 (7).